Rīgas Fotogrāfijas biennāles balvas “Meklējam jauno fotogrāfijā!” finālistu izstāde

Rīgas Fotogrāfijas biennāles balvas “Meklējam jauno fotogrāfijā!” finālistu izstāde — Latvija 100

Vieta Rīgas mākslas telpas Intro zāle (Kungu iela 3, Rīga)

Rīgas Fotogrāfijas biennāles balvas “Meklējam jauno fotogrāfijā!” finālistu izstāde — Latvija 100

Datums:13.05.2018

Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2018 ietvaros “Rīgas mākslas telpā” būs apskatāma Rīgas Fotogrāfijas biennāles balvas “Meklējam jauno fotogrāfijā!” finālistu izstāde.

Rīgas Fotogrāfijas biennāles balva “Meklējam jauno fotogrāfijā!” dibināta ar mērķi atklāt un izcelt jaunus māksliniekus, kuri savos darbos atspoguļo attēla spēku un piedāvā konceptuāli oriģinālu skatījumu uz sava laikmeta norisēm. 2018. gadā starptautiskā žūrija galveno balvu piešķīra Diānai Tamanei (Latvija), otro vietu ieguva Tāvi Suisalu (Igaunija), savukārt trešo vietu − Kristīne Madjare (Latvija). Speciālbalvu, iespēju izdot savu grāmatu izdevniecībā NoRoutine Books saņēma Madara Gritāne (Latvija).

Diāna Tamane “Asinsspiediens”, 2016

“Manu interesi bieži saista kaut kas salūzis vai nestrādājošs, kāda klusa spriedze cilvēku starpā. Es izmantoju ikdienas notikumus un iekšējos konfliktus kā instrumentu, lai paraudzītos uz mūsdienu dzīvi. “Asinsspiediens” ir attēlu kolekcija, ko es uzgāju savas vecvecmāmiņas ģimenes fotoalbumā. Viņai bija paradums katru dienu izmērīt savu pulsu un asinsspiedienu un pierakstīt mērījumus kladītē, un to viņa turpināja darīt līdz pat mūža beigām. Ja klade bija noklīdusi, viņa rakstīja uz tā, kas pagadījās pa rokai. Acīmredzot šis dienišķais rituāls viņai bija nozīmīgāks par fotogrāfijām – viņas atmiņām.”

“Māksliniece savos darbos izmanto attēlus, kuru autore ir viņas vecmāmiņa. Diānas Tamanes radošās darbības pamatā ir identitātes izpēte, izmantojot savas ģimenes fotogrāfijas. Man īpaši simpatizē mākslinieces izvēle neuzņemt jaunas fotogrāfijas, tā vietā pievēršot uzmanību jau esošiem vizuālajiem arhīviem un to interpretācijai, šajā gadījumā – ļoti personiskiem savas ģimenes arhīviem.” (Valentīns Klimašausks)

Tāvi Suisalu “Attāls pašportrets”, 2016

 “Sērijā apkopotas izplatījumā ierakstītas skaņas un no liela attāluma uzņemtas fotogrāfijas, kas ievāktas no tehnoloģiskā lauka ārējiem slāņiem. Mākslinieks šo signālu ierakstīšanai izmantojis duci orbītā esošu satelītu, kas tehnisko traucējumu dēļ vairs nav lietojami praktiskos vai zinātniskos nolūkos un tālab atslēgti. Izdevīgu sistēmisku traucējumu rezultātā šīs iekārtas atsākušas darboties un improvizē, pārraidot neparedzamas dabas informāciju. Satelītu izveidošanas sākotnējie iemesli bija saistīti ar politiskiem un militāriem mērķiem, taču ar laiku tie kļuva noderīgi zinātnei, komunikācijai un izklaidei, kļūstot par mūsu paplašināto neirālo tīklu sastāvdaļu un mainot izpratni par telpu, laiku un ainavu. Uz šīm iekārtām var raudzīties gan kā uz vientuļiem galaktikas kovbojiem, kas atskaņo kosmisko blūzu, gan kā uz utopiskiem tehnoloģiju sasniegumiem un varas struktūrām, kas nepadodas gravitācijai un gadu desmitiem atrodas bezsvara stāvoklī. Šajā sērijā ainavas ar portretiem savijušās kopā. Ainava pārvēršas pašportretā, attālinātā selfijā, kosmiskā spoguļattēlā, kurā fotogrāfs un tā pašportrets ir pati mazākā fotogrāfijā iekļautā attēla sastāvdaļa.”

“Uz kopējā konkursa fona, kas koncentrējas uz tradicionālo fotogrāfiju, Tāvi Suisalu projekts izceļas ar multimediju izmantošanu. Suisalu ir izdevies pacelt narcistisko pašrefleksijas kompleksu jaunā līmenī, kā arī apvienot to ar tendenci piešķirt mašīnām cilvēciskus vaibstus. Viņa darbos pensionēti satelīti rotē ap zemi un glezno, jo tiem vairs nav atlicis nekas cits, ko darīt. Darbu vizuālais efekts ir visnotaļ hipnotisks.” (Indreks Grigors)

Kristīne Madjare “Patvērums”, kopš 2015

 “Fotogrāfijas uzņemtas kristiešu komūnā. Te mitinās cilvēki, kas cieš no atkarībām. Viņi nonākuši šajā nošķirtajā vietā, lai dziedinātos no neizmērojama izmisuma un sāpēm. Te viņiem jāuzveic savi vecie paradumi un iztukšotā stāvoklī ar lūgšanu, darba un sadraudzības palīdzību jāmaina savs domāšanas veids cerībā uz atjaunotni. Fotogrāfiju sērija vēsta par robežstāvokli starp sāpēm un dziedināšanos, uzveicot bezvērtības, bezpalīdzības un bezcerības sajūtu. Es vēlos ar fotogrāfijas starpniecību izpētīt miesas un prāta sāpes, to, kā mēs redzam savas un citu sāpes, kā tās mūs ietekmē un vai tās var kļūt arī par mūsējām.”

“Šis projekts ir kā klusa, vizuāla poēzija. Spēcīgu un rūpīgi uzņemtu fotogrāfiju sērija par cilvēkiem, kas nonākuši svarīgā savas dzīves punktā – viņi ir nolēmuši cīnīties ar atkarību. “Patvērums” ir drosmīgs projekts visiem tā dalībniekiem, gan personai aiz objektīva, gan tā subjektiem. Madjarei ir izdevies veiksmīgi attēlot viegli ievainojamus cilvēkus un viņu ikdienas dzīvi bez liekas atmaskošanas. Rodas skaidrs iespaids, ka starp fotogrāfi un šiem cilvēkiem valda uzticība. Madjare mūs ieved daudziem nezināmā pasaulē un caur saviem skaistajiem, nesentimentālajiem attēliem uzdod būtiskus mūžīgus jautājumus par cilvēcisko cīņu, sāpēm, cieņu un cerību.” (Marianne Āgere)

 

2018. gadā balvas žūrijā bija kritiķis, kurators un mākslas žurnāla Szum redaktors Adams Mazurs (Adam Mazur, Polija), kultūras portāla Arterritory galvenā redaktore un kultūras projektu aģentūras INDIE direktore Daiga Rudzāte (Latvija), kuratore un žurnāla Yet redaktora vietniece Paola Paleari (Paola Paleari, Itālija), māksliniece Ieva Epnere (Latvija), kim? Laikmetīgās mākslas centra programmas direktors Valentīns Klimašausks (Valentinas Klimašauskas, Lietuva), kritiķis, kurators un Tartu Mākslas mājas galeriju vadītājs Indreks Grigors (Indrek Grigor, Igaunija), Brandta muzeja Odensē kuratore Marianne Āgere (Marianne Ager, Dānija) un vizuālās kultūras pētniece un ISSP līdzdibinātāja Baiba Tetere (Latvija).

 

No 5. aprīļa Latvijas valsts simtgades programmas ietvaros Rīgā, Liepājā, Cēsīs,  Daugavpilī un Tartu (Igaunija) norisināsies starptautisks laikmetīgas mākslas notikums “Rīgas Fotogrāfijas biennāle 2018”, piedāvājot apmeklētājiem plašu izstāžu, performanču, simpozija, diskusiju un meistarklašu programmu.

Šogad biennāle pievēršas pašizpratnes jautājumiem – kas mēs esam un kas izvēlamies būt laikā, kad sociālā, politiskā un kultūras dinamika piedāvā arvien jaunas pārtapšanas iespējas. Izvēlētais biennāles nosaukums "I Like Your Face", izmantojot sejas metaforu, izceļ komplicētos identitāšu un nozīmju veidošanas procesus. 

Paldies balvas atbalstītājiem un sadarbības partneriem: Valsts kultūrkapitāla fondam, Rīgas Domei, Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamentam, LG Electronics Latvia, Hibnerstudio, NoRoutine Books,  Igaunijas Republikas vēstniecībai, Rixwell Hotel Konventa Sēta, Lux Express, Valmiermuižas alus darītavai, Gardu muti dzērieniem, DSV - Global Transport and Logistics, AS “Antalis”, arterritory.com un lsm.lv, Latvijas Radio 1, Radio NABA, laikrakstam “IR”, interneta žurnāliem “Punctum”, “Satori”.

 

Dalībnieki: Diāna Tamane (LV), Tāvi Suisalu (Taavi Suisalu, EE), Kristīne Madjare (LV)

Kuratore: Inga Brūvere (LV)

Attēls: Diāna Tamane. No sērijas “Asinsspiediens”, 2016

www.rpbiennial.com

Informāciju par pasākuma pieejamības nodrošināšanu cilvēkiem ar ierobežotām pārvietošanās spējām var iegūt sazinoties ar pasākuma organizatoru.

×

Dalīties

×

Lejupielādēt pasākumu sarakstu