Kultūras kanona konkursa pirmajā kārtā skolēni prezentē oriģinālus tūrisma maršrutus
07.12.2021.No 22. līdz 26. novembrim tiešsaistē notika Latvijas Kultūras kanona konkursa "Kultūras kanona desmitgade. Ainavas paplašināšana: daba, kultūra un es" pirmā kārta, kurā tikās 36 skolu komandas no visas Latvijas, lai žūrijas komisijai prezentētu konkursa pirmās kārtas uzdevumu. Piecas dienas konkursa žūrijai bija iespēja novērtēt jauniešu piedāvātos tūrisma maršrutus, kas tika izstrādāti, apzinot Latvijas kultūras kanonā iekļautās kultūras un dabas vērtības, kā arī identificējot savas pilsētas dabas un kultūrainavas. Konkursa organizatori un žūrijas komisija izsaka patiesu prieku, ka par spīti ierobežojumiem konkurss varēja notikt tiešsaistes formātā!
Dalību konkursa otrajā kārtā turpinās 15 skolu komandas
No Vidzemes reģiona - Siguldas pilsētas vidusskola, Ādažu Brīvā Valdorfa skola, Mālpils vidusskola, Ogres tehnikums. No Kurzemes - Ventspils 6. vidusskola, Saldus vidusskola. No Latgales - Krāslavas ģimnāzija, Krāslavas Varavīksnes vidusskola. No Zemgales - Jelgavas 4. vidussskola, Jelgavas Tehnoloģiju vidusskola, Jelgavas Mūzikas vidusskola. No Rīgas un Pierīgas - Āgenskalna Valsts ģimnāzija, Rīgas Juglas vidusskola, Ogres Valsts ģimnāzija, Rīgas 64. vidusskola.
Kultūras Ministrijas pārstāve, Kultūrpolitikas departamenta eksperte Lolita Rūsiņa vērtē konkursa pirmās kārtas norisi: "Latvijas kultūras kanona konkursa desmitgades 1. kārtā varēja novērot, kā jaunieši radoši, ar aizrautību un lielu ieinteresētību izmantoja iespēju padziļināti izpētīt Latvijas kultūras kanonu, īpašu uzmanību pievēršot Latvijas kultūras kanona ainavu sadaļā iekļautajām vērtībām un to saiknēm ar citām kultūras kanona vērtībām. Jaunieši identificēja savā dzīvesvietā kultūras un dabas vērtības ar mērķi apzināt kultūras tūrisma potenciālu, paužot arī savu attieksmi un redzējumu par vērtību nozīmīgumu.
Skolu komandas atklāja un parādīja kultūrvietas savā pagastā, pilsētā, novadā, veidojot maršrutus un tos testējot, meklējot veidus, kā varētu ieinteresēt tūristus.
Konkursa 1. kārta parādīja, ka jaunieši konkursa ietvaros ne tikai attīstīja nepieciešamās prasmes, veidoja sadarbības, bet viņu paveiktais ir arī labs sākums jauniešu radošo ideju par maršrutu izveidi īstenošanai, kas nākotnē varētu būt vērtīgs pienesums kultūras tūrisma attīstībai."
"Konkursa uzdevums mudināja jauniešus iepazīt savu apkārtni un doties ārpus mājas, sevišķi svarīgi tas bija šajā gadā, kas lielākoties pavadīts mājas apstākļos, un piedāvāja lielisku atelpas veidu. Bija aizraujoši un izzinoši doties virtuālās tūrēs uz dažādiem Latvijas nostūriem. Konkursa dalībnieki iedvesmoja ar to, ka viņi bija meklējuši skaisto un interesanto vietējā vidē un izmēģinājuši dažādus apkārtņu iepazīšanas veidus - slēpņošanu, pastaigas ar atjautīgiem uzdevumiem, ekskursijas, kurās ne tikai redzēt, bet arī sataustīt un sadzirdēt," pirmās kārtas uzdevumu raksturo UNESCO Latvijas Nacionālā komisijas pārstāve, Komunikāciju un informācijas sektora vadītāja Beāte Lielmane.
Latvijas valsts simtgades biroja reģionālo un nevalstisko projektu vadītāja Lelde Kristiāna Vozņesenska pēc radošas un jaunas informācijas piepildītas nedēļas kopā ar jauniešiem no visas Latvijas ir pārliecināta, ka nākamā valsts divsimtgade ir drošās rokās.
"Spēja meklēt dziļāk, atrast un izcelt jaunā gaismā šķietami pašsaprotamas un zināmas lietas, ir šo jauniešu lielākais trumpis, kas noderēs ne tikai šajā konkursā, bet būs arī uzticams pavadonis turpmākajā dzīvē. Pārsteidzošs un reizē iedvesmojošs bija Rīgas un Pierīgas skolu konceptuālais skatījums sava kultūras tūrisma maršruta veidošanā, piedāvājot patiešām unikālus produktus, taču īpaši gribas pateikt paldies abām Krāslavas un Auces komandai, kas uzrunāja ar vienkāršību un savas vietas patriotismu, sniedzot pārliecību, ka abas vietas pavisam noteikti ir brīnišķīgs galamērķis ikvienam tūristam un jaunu iespaidu meklētājam," uzsver Lelde Kristiāna Vozņesenska.
Jelgavas reģionālā tūrisma centra projektu speciāliste Sabīne Kokina, kura kā reģiona žūrijas dalībniece piedalījās Zemgales reģiona skolu komandu vērtēšanā, pauž prieku, ka Latvijā ir daudz radošu, uzņēmīgu un spējīgu jauniešu. Komandām bija interesantas prezentācijas - gan vizuālais noformējums, gan izpildījums, netika aizmirsts arī par galvenās informācijas uzsvēršanu. Runājot par pašiem maršrutiem, S. Kokinai bija prieks dzirdēt un redzēt, ka komandas ļoti nopietni ķērās pie darba izpildes ne tikai atlasot objektus, bet arī sazinoties ar dažādiem jomas pārstāvjiem, konsultējoties par labākajiem variantiem. S. Kokina iesaka jauniešiem neapstāties tikai pie šī konkursa, bet savas idejas virzīt tālāk, jo kas zina, - varbūt jauniešu izstrādātie maršruti var kļūt plaši pieejami un populāru tūristu vidū.
Konkursa otrā kārta jeb radošais seminārs notiks 2022. gada 14. janvārī Latvijas Nacionālajā bibliotēkā.
Radošajā seminārā attālinātā formātā varēs sekot līdzi arī tās komandas, kas netika uz otro kārtu. Plānots, ka finālistu komandas varēs satikties klātienē, bet tas tiks precizēts, pielāgojoties epidemioloģiskajai situācijai valstī.
Otrajā kārtā konkursa rīkotāji kopā ar kultūras un radošā sektora, kā arī tūrisma nozares profesionāļiem piedāvās apgūt inovatīvas un oriģinālas tūrisma maršrutu veidošanas prakses, digitālās vides un jauno tehnoloģiju integrēšanu mantojuma reprezentācijā; atklās dramaturģijas principu izmantošanas pieredzes, kā arī radošuma un improvizācijas lomu maršruta izstrādes jaunrades procesā. Radošais seminārs paredzēts, lai uzlabotu fināla uzdevuma izpildei nepieciešamās prasmes un kompetenci. Skolotāji saņems sertifikātus par dalību seminārā.
Konkursa trešā kārta - fināls - notiks 2022. gada 11. martā Latvijas Nacionālajā bibliotēkā.
Skolēnu komandas finālā demonstrēs izstrādātos tūrisma maršrutus, kuru vērtēšanas kritēriji tiks izsludināti konkursa 2. kārtā. Finālā skolēnu komandas arī piedalīsies Kultūras kanona konkursa desmitgadei veltītā erudīcijas spēlē par Kultūras kanona vērtībām.
Ar konkursa norises gaitu var iepazīties Latvijas Kultūras kanona mājaslapā, Facebook lapā un Latvijas Kultūras akadēmijas mājaslapā.